Wednesday, June 29, 2016

govorim kao žena, nježno





da sam žena patrijarhata
-samo pričamo-
umijesio bih kiflice,
oribao lavabo
sjeo da zapalim cigaretu
mislio bih kako je dobro
što su me zaobišle važnije stvari
velike odgovornosti
mislim da to čak i ne postoji –
kažeš
takve žene su sigurno neki ludaci
kuća je očišćena – nastavljam
pater familias, big other, otac označitelj
je legao poslije svog rada
u noć svog odmora
sama sjedim pored peći
i mislim:
samo ovako do smrti
samo ovako do kraja
strijepim
da ovakva idila
neće trajati u nedogled
da će me život natjerati
da obučem pantalone
uzmem stvar u svoje ruke
radim za novac
a ne za izdržavanje
i ljubav
samo ovako do kraja
među šerpama i loncima
pitama i kiflicama,
samo bez  teškog rada
 i odgovornosti i zahtjeva zajednice
 i krivice zbog finansijskog nedoprinošenja
samo udovoljavanje stereotipima zajednice
blagonaklona ljubav i
odobravanje komšinica
ja svom čovjeku – govorim hipotetički
ne bih nikad zucnula ni riječ
hranila bih ga voćem
i vitaminima i brokolijem
samo da što duže traje moja idila
patrijarhata
samo da me život ne natjera
na mušku odgovornost
muškarci...
-ovo sad govorim kao žena, nježno-
muškarcima toliko toga može slomiti kičmu
toliko obaveza, zahtjeva zajednice
ratovi, svjetska previranja
nešto što se zove berza
ja o tome slušam na televiziji
i znam da bi mene na nekom titaniku
strpali u čamac
da bi me u nekom ratnom okršaju
pustili da u koloni brzo pređem
u bezbjednost
ja sjedim u kući
dok se svijet raspada
napolju kao da pada snijeg
i kroz dimnjak kulja bijeli dim
pravim pitu od jabuka
od višanja
korpice
vanilice
bugarske ruže
vasinu tortu
reform tortu
noću pišem poeziju
u pjesmama moj lirski subjekt
nema svoj glas
svoju supstancu
ja sam žena – sjena
žrtva istorije
'sablazni koja traje deset
hiljada godina'
dominacije muškaraca
ja sam ’ludača na tavanu’
mene iz sanjarenja
budi zvonce na šporetu:
onda sakrijem svoje pjesme
kao emili dikinson
brižljivo 
poravnam stolnjak
očistim sto
naoštrim olovke
uzdahnem:
ipak
samo neka ovo potraje,
ova bezbjednost
roditeljski krevet patrijarhata,
samo da me zaobiđu važnije stvari

No comments:

Post a Comment